Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Sylvia D. Arnesen - veileder i NAV
20.04.2022
Nils Hektoen
Sylvia D. Arnesen, NAV: Jeg mener den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb er en god blanding av motivasjon, drivkraft, nysgjerrighet og evnen til å ikke gi opp.
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber som veileder ved NAV bydel Grorud i Oslo med jobbsjansen for innvandrerkvinner. Jobbsjansen for kvinner med innvandrerbakgrunn er et kvalifiseringsprogram for å styrke jobbmulighetene til innvandrere med liten tilknytning til arbeidslivet. Programmet er individuelt tilpasset hver deltaker og målet er å bistå disse deltakerne ut i jobb eller ordinær utdanning, å bli selvforsørget og å delta aktivt i det norske samfunnslivet. Vi i Jobbsjansen Bydel Grorud har i tillegg til arbeidsrettet fokus, også fokus på helhetlig oppfølging, dvs. ivareta det totale familieperspektivet i den tette oppfølgingen.
I tillegg er jeg frivillig mentor for en organisasjon som heter «Sammen om en jobb» (SAJO). Dette er en frivillig organisasjon som jobber for bedre integrering og et mer mangfoldig arbeidsliv gjennom et mentorprogram. Som mentor bistår man innvandrere med høyere akademisk bakgrunn i en jobbsøkingsprosess.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Jeg mener den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb er en god blanding av motivasjon, drivkraft, nysgjerrighet og evnen til å ikke gi opp.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Det kan være overveldende å være jobbsøker i dag. Det er mye man må tenke på og mange vurderinger man må ta stilling til. Mine forslag er:
- Gjør et grundig forarbeid og bruk tid på å lese deg opp på hva som er en god søknad og CV. Lytt til podkaster og les artikler av fagfolk.
- Skriv ned alt det positive du har bidratt med i tidligere jobber. Dette er verdifull informasjon du overføre til en CV, jobbsøknad eller i et jobbintervju.
- Sørg for en oversiktlig og attraktiv CV. Skill deg ut.
- Bruk nettverket ditt og nettverket til nettverket ditt. Ikke vær redd for å knytte kontakt med kjente eller ukjente!
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Følg firmaer og rekrutteringsbyråer via sosiale medier. Registrer din CV på LinkedIn, arbeidsplassen.no, finn.no, webcruiter, ulike rekrutteringsbyråer og direkte hos de firmaene du ønsker å jobbe for.
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Søk opp personer som jobber i det firmaet du ønsker å jobbe i, knytt kontakt og send en melding til en ansatt med samme stillingstittel som den stillingen du søker på, og spør om råd og tips om hva som skal til for å lykkes i jobben.
- Har du et eksempel på hvordan man best viser sine ferdigheter på LinkedIn?
Be om anbefalinger fra tidligere ledere/kolleger. Ferdighetene og egenskapene dine fremstår som mer troverdig når de beskrives av andre som faktisk har jobbet med deg, enn at du skryter uhemmet av deg selv.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle