Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Katrin Bøe Tytingvåg – IPS jobbspesialist i NAV
06.07.2022
Nils Hektoen
Katrin Bøe Tytingvåg, NAV: Den aller viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i en ny jobb er motivasjon og et genuint ønske om å jobbe.
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber som IPS jobbspesialist i NAV Årstad. IPS er et tilbud til mennesker med psykiske helseutfordringer og/eller rusproblematikk som ønsker hjelp til å få eller beholde ordinært lønnet arbeid.
I starten bruker vi tid på å bli kjent og bygge en god relasjon. Vi jobber med kartlegging av ressurser, utfordringer, kompetanse, jobbønsker, tidligere erfaringer fra arbeidslivet og utdanning. Vi jobber også med karriereveiledning, intervjutrening og hjelp til CV- og søknadsskriving. Jeg bruker mye tid ute i nærmiljøet for å skaffe meg kunnskap om de ulike bedriftene og bygge relasjoner til arbeidsgivere. Dette er viktig for å kunne skape en god jobbmatch for både jobbsøker og arbeidsgiver. Oppfølgingen er ubegrenset i tid, også etter jobbstart.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Det aller viktigste er motivasjon og et genuint ønske om å jobbe. Det er også viktig å være lærevillig, samarbeidsvillig, engasjert og åpen.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Først er det viktig å finne ut hva man ønsker å jobbe med. Hvilke arbeidsoppgaver trives du med? Hvilke bransjer og arbeidsgivere virker interessante? Hvor stor stilling ønsker du?
Både CV og søknad bør være skreddersydd til den stillingen du søker. Hva som er viktig å fokusere på i en stilling er ikke nødvendigvis like relevant i en annen. Dersom det er veldig mange søkere på en stilling er det ikke alltid de leser alle søknadene. Det er derfor svært viktig at CV er godt gjennomført. Det er her man må fange arbeidsgivers nysgjerrighet! Les deg opp på arbeidsgiveren du søker hos, sett deg inn i hva de faktisk søker om og hva de står for.
Mer enn halvparten av alle stillinger blir ikke lyst ut. Derfor er det viktig å jobbe aktivt ut mot arbeidsgivere man ønsker å jobbe hos. Bruk nettverket ditt, ta direkte kontakt med arbeidsgivere og vis interesse. Arbeidsgiver sparer både tid og penger ved å slippe å gå igjennom en hel søknadsprosess.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Følg aktivt med på plattformene stillinger lyses ut på (Finn.no, Webcruiter, Jobbnorge, arbeidsplassen.no osv). Her kan man lagre søk og få varsel når det kommer stillinger som passer dine ønsker. Registrer deg gjerne også hos bemanningsbyråer.
Følg med på sosiale medier og bedriftenes nettsider. Ikke alle legger ledige stillinger ut på de typiske plattformene. Gjør litt research og finn ut hvilke digitale flater arbeidsgivere er aktive på. Bruk gjerne sosiale medier til å dele arbeidet ditt. Dette kan igjen føre til jobbmuligheter innenfor de riktige bransjene!
- Hva er dine beste LinkedIn-tips?
Vær aktiv og bygg relasjoner på LinkedIn. Følg gjerne bedrifter du ønsker å jobbe hos og engasjer deg. Lik, del og kommenter med omhu. Tenk over hvilke inntrykk du ønsker å gi. Husk at profilbildet ditt er førsteinntrykket til en arbeidsgiver, så velg et bilde som representerer deg på en god måte.
- Har du et eksempel på hvordan man best viser sine ferdigheter på LinkedIn?
Få nettverket ditt til å anerkjenne ferdighetene dine. Vær aktiv og engasjer deg i saker som er viktig for deg. Del gjerne arbeidet ditt og hold LinkedIn profilen din og CVen din oppdatert til enhver tid.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle
LinkedIn-profilen din er som en online CV.