Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Ilirida Berisha - veileder i NAV
22.04.2022
Nils Hektoen
Ilirida Berisha, NAV: Jeg selv har erfart å få jobb ved å benytte meg av nettverket mitt via LinkedIn.
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber som veileder ved NAV kontaktsenter i Øst-Viken. Vi er ofte det første kontaktpunktet bruker har med NAV. Vi stiller enkle og åpne spørsmål om jobbsøking, som gjør det synlig at vi bryr oss og som i tillegg skaper refleksjon hos bruker. Vi skal møte det enkelte mennesket med respekt, bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Definitiv selvinnsikt. Det å ha innsikt i seg selv og kjenne seg selv er en meget viktig egenskap, men den krever at det settes av tid til egenrefleksjon og tid til seg selv. Du må få klarhet i «hvem er jeg?»
Selvinnsikt er med andre ord en kontinuerlig selvutviklings-prosess der man aldri helt blir utlært. Det gir en sterk indre motivasjon, kjennskap til sine sterke og svake sider, og gir en velutviklet selvfølelse. Ved å forstå seg selv og sine omgivelser, og bruke denne innsikten til å skape et arbeidsmiljø hvor folk flest er seg selv på sitt beste hver dag.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Som veileder starter jeg gjerne med å stille enkle og åpne spørsmål, slik at jeg kartlegger bruker sin situasjon som arbeidssøker. Snakker jeg med en nyutdannet, erfaren arbeidssøker 50+ eller en arbeidssøker over tid tilpasser jeg ordvalget deretter. Jeg liker å skape en god relasjon til den jeg snakker med for det gir tillit og på denne måten kan jeg også påvirke motivasjonen til arbeidssøkeren.
Jeg er veldig god til å lytte til de jeg snakker med og er interessert i å høre deres erfaringer de har gjort seg før de tok kontakt med NAV. Det kommer naturlig å gi gode tilbakemeldinger og sørge for å gi videre motivasjon for aktiv jobbsøking.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Arbeidsplassen, Finn.no, JobbNorge, Webcruiter, LinkedIn m.fl. har en stillingsvarsel-funksjon. Bruk denne og sørg for at du ikke går glipp av interessante utlysninger. Følg opp jobbsøknader med kontakt, dette skaper også kontroll over hvilke stillinger du har søkt på.
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Utnytt nettverket du har på LinkedIn, nå ut til mulige arbeidsgivere eller kontakter som kan sette deg i kontakt med potensielle arbeidsgivere. Jeg selv har erfart å få jobb ved å benytte meg av nettverket mitt via LinkedIn.
- Har du et eksempel på hvordan man best viser sine ferdigheter på LinkedIn?
Knytt kontakt med både tidligere og nåværende kolleger, be om en anbefaling via LinkedIn. En anbefaling av deg som medarbeider, kollega eller venn kan utgjøre en stor forskjell. Det er vanlig at både ferdigheter og oppnådde resultater nevnes i en CV, men når disse beskrives av en tidligere kollega eller sjef, er det en helt annen sak. Det gir troverdighet til både CV-en og deg som kandidat under intervjuprosessen.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle