Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Eric Heiberg - jobbspesialist i NAV
20.12.2021
Nils Hektoen
Vær ærlig med deg selv – hva er det du virkelig ønsker? Det gjør prosessen veldig mye bedre og enklere.
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber som jobbspesialist i NAV Ullern (tiltaket heter Utvidet Oppfølging) og har en portefølje på 15-20 personer med sammensatte utfordringer. Jeg kontakter relevante arbeidsgivere på et generelt grunnlag i første omgang for å lære om bedriften og jobbene de har, og tar med jobbsøkere i møter med arbeidsgivere der det er aktuelt.
Det hele starter med å etablere en god relasjon med deltagerne i Utvidet Oppfølging og finne fram til hva de genuint er engasjert i og hva slag jobb de er motivert for. Et viktig steg videre er å få på plass en CV som samsvarer med dette og finne frem til arbeidsgivere/utlyste stillinger som er relevante og interessante – og gjøre grundig research for å få en god forståelse for hva bedriften driver med. I kontakt med arbeidsgivere så er intervjutreningen neste viktige steg (kanskje det aller viktigste): å kunne vise motivasjon og kunnskap.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Være motivert og virkelig ønske jobben – å kunne formidle dette på en god måte.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Vær ærlig med deg selv – hva er det du virkelig ønsker? Det gjør veien/prosessen veldig mye bedre og enklere. Definer hvor du har lyst å være om for eksempel ett år. Ha automatiske søk på finn.no/nav.no. Ta kontakt med nettverket ditt – det er her de aller fleste jobbene finnes! I mange bransjer er LinkedIn et veldig godt verktøy. Bruk tid på å lage en god CV – og husk at det går an å ha flere CV-er dersom du skal søke forskjellig typer stillinger. Det aller viktigste på CV-en er nøkkelkvalifikasjonene: sammendraget som CV-en starter med. Er denne god så er mye av overbevisningen gjort unna allerede her. Undersøkelser viser at arbeidsgivere bruker 10-20 sekunder på å grov-sortere CV-er til ja/nei/kanskje: Så få frem det viktigste her! Et stort tips her er å virkelig vise motivasjonen din.
Ett av mine viktigste tips er å ikke søke for bredt (mange stillinger), men heller velge ut noen få og sørge for å bruke tid på en ekstra god søknad og CV etter grundig research av bedriften (hva slags mennesker jobber der (bakgrunn/alder/utdannelse), hva er markedet/bransjen de opererer i, kan du finne ut av «hva som står mellom linjene» i stillingsannonsen, m.m.)
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Vær registrert på bemanningsbyråer, finn.no/nav.no. – og bruk automatiske søk. Oppdater profilen din ofte så du kommer opp øverst i søk i databaser. Ha en god LinkedIn profil dersom jobben/bransjen du vil inn i er relevant til dette. Følg bedrifter og lik innlegg -send spørsmål i chat. Motta nyhetsbrev fra bedrifter du er interessert i -kanskje det er digitale kurs/seminarer som kan være relevant for deg (og styrke CV-en din) mens du er jobbsøker?
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Følg relevante bedrifter, og henvend deg til dem.
- Har du et eksempel på hvordan man best viser sine ferdigheter på LinkedIn?
Velformulerte tekster kan beskrive ferdighetene godt. Å få kollegaer fra jobber man har hatt til å beskrive deg (anbefalinger) kan være veldig bra, siden du får vurderingen fra noen andre.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle