Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Charlotte Husomanovic - veileder i NAV
17.12.2021
Nils Hektoen
Bruk nettverket ditt! Ta direkte kontakt med aktuelle arbeidsgivere gjennom LinkedIn og forhør deg om hvilke jobbmuligheter de har.
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg er utdannet sosionom og jobber som veileder i NAV Kristiansand. Jeg har i snart fem år jobbet med mennesker over 30 år som er langtidsledige. Porteføljen består av 85 personer som er blant annet arbeidsledige av enten fysiske eller psykiske plager. Flertallet er de som sliter med det sistnevnte. Jeg følger dem opp med jevnlige samtaler, og samarbeider tett med deres fastlege eller andre samarbeidspartnere i næringslivet, som kan være viktige i veien mot målet å komme tilbake til en jobb. Det viktigste er å kartlegge deltakerens interesser, sterke sider, ferdigheter, evner og unike utfordringer og matche dem med jobber.
Det er viktig at jeg er støttende for den som er syk, men ønsker å komme ut i jobb. I dette prosjektet kan jobbsøking og behandling gå parallelt. Det er viktigste er at vedkommende er motivert og har lyst til å jobbe. I min rolle er det også viktig at jeg finner en balanse på å motivere og realitetsorientere den enkelte. Jeg ønsker å få de til å se sine egne muligheter og samtidig ta hensyn til helsemessige begrensninger. Det krever at jeg har nok kunnskap om sykdommen og hvordan det utspiller seg i jobbsituasjon, slik at man kan avklare om de har behov for noe tilrettelegging.
Men de som er klare for å komme ut i jobb, støtter jeg ved å gi råd og innspill til jobbsøkerprosessen. Det kan være i form av intervjutrening og hva som er viktig å huske på i samtale med en arbeidsgiver, kartlegge ressurser og muligheter eller se over søknadsteksten og gi innspill.
- Som jobbekspert, hva mener du er de viktigste egenskapene man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Jeg har inntrykk av at arbeidsgivere i økende grad er opptatt av hvordan kandidaten er som person, hvordan de liker å jobbe, hvilke styrker de har og hva de kan bli bedre på. Jeg mener både utdanning og personlige egenskaper er viktige, og det tror jeg også arbeidsgiver vil si seg enig i.
Egenskaper som motivasjon, tilpasnings- og endringsevne blir nok mer og mer viktig i fremtiden. Arbeidsgivere ser nok etter motiverte kandidater som evner å tilpasse seg ny kompetanse og nye måter å jobbe på. Arbeidslivet er hele tiden i endring og arbeidsstokken må kunne være med for ikke å måtte skiftes ut. Det å kunne jobbe godt i team og ha gode kommunikasjonsferdigheter er også sentrale ferdigheter. Jeg vil også fremheve viktigheten av å være samfunnsengasjert, nysgjerrig og løsningsorientert.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Bruk nettverket ditt! Ta direkte kontakt med aktuelle arbeidsgivere gjennom LinkedIn og forhør deg om hvilke jobbmuligheter de har. Ved å ta eget initiativ, unngår du konkurransen fra andre søkere, og sjansen for at du lukes ut grunnet manglende kompetanse eller erfaring blir mindre. Da kan du få muligheten til å vise deg frem og kanskje også komme inn til en samtale, basert på den driven du viser.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
I dag finnes det mange digitale flater for jobbsøkere, og ett av dem er blant annet Navs nettside arbeidsplassen.no og LinkedIn. Registrer og lag deg en profil, oppdater CV og jobbønskene dine der. Det å være synlig i flest mulige databaser vil øke sannsynligheten til å komme raskere ut i jobb. Man skal heller ikke undervurdere nettverket på Facebook. Med ett innlegg om jobbønske, kan fort en potensiell arbeidsgiver dukke opp i innboksen.
- Hva er dine beste LinkedIn-tips?
- Ha en offentlig profil.
- Profilbildet er ditt førsteinntrykk. Hvis du ikke har et profilbilde, kan du gå glipp av muligheten til å gjøre et godt førsteinntrykk. Du konkurrerer med andre profiler som har flotte profilbilder. Tenkt at du skal se profesjonell ut, men også åpen og imøtekommende.
- Vær nysgjerrig, ikke vær redd for å ta kontakt og delta i diskusjoner.
- Registrer hva slags type jobb du er på utkikk etter/ønsker å jobbe med/er kvalifisert for.
- Hold profilen oppdatert og tenk på hvordan du ønsker å fremstå.
- Legg til relevante kontakter, ikke bare bekjente. Målet er å utvide nettverket ditt.
- Få andre til å anbefale deg. Noen ord fra tidligere samarbeidspartnere, kolleger og ledere er gull verdt!
- Skru på knappen hvor du gjør deg synlig for rekrutterere, og merk at denne er det bare de som har LinkedIn Recruiter som har adgang på å kunne se.
- Har du et eksempel på hvordan man best viser sine ferdigheter på LinkedIn?
Det er viktig å synliggjøre arbeidserfaring og kompetanse. Skriv gjerne noen stikkord om dine egenskaper og ferdigheter, og du kan ta i bruk LinkedIn -ferdighetsvurderinger som ligger under bakgrunn. Den gir deg muligheten til å legge til opp til 50 ferdigheter. Tenk gjennom hva du er god til. Gjør deg selv aktuell ved å finne ut hvilke ferdigheter du har som er særlig relevante for bransjen du vil inn i, og be nettverket ditt om å anbefale deg for dem.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle