Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Ahlem Boulesnam - veileder i NAV
15.12.2021
Nils Hektoen
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber i NAV Kristiansand i kartleggingsavdelingen. Jeg jobber med personer som har vært permittert i følge av korona, har mistet jobben og ikke klart å komme tilbake hos sin arbeidsgiver. Jobben går ut på å kartlegge yrkeskompetanse, hva deltakerne har av arbeidserfaring og utdanning, for å finne andre yrkesmuligheter. Jeg hjelper dem med å se andre muligheter, og å finne en aktuell arbeidsgiver eller et hensiktsmessig tiltak som kan føre til lønnet arbeid. Som veileder støtter jeg disse personene i sin jobbsøkerprosess. Jeg orienterer dem og motiverer dem å tenke andre yrkesmuligheter som kan være relevant i forhold til deres yrkeserfaring og utdanning.
- Som jobbekspert, hva mener du er de viktigste egenskapene man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb er å være dedikert. Det vil si at man skal ha fokus på hva man kan og hva man har av kompetanse å by på til en arbeidsgiver. Det er viktig å gi alt, og noen ganger må man tenke på andre muligheter som kan være utenfor sitt kompetanseområde. Her viser en at man er villig til å lære noe nytt og utvikle sin kompetanse. Engasjement er også viktig, en engasjert arbeidstaker er positiv og motivert til en ny jobb. Og ikke minst må man være ansvarlig overfor sitt arbeidsområde og i sin egen utvikling på arbeidsplassen.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Man må være åpen for endring og nye utfordringer i arbeidslivet. Vis hvilken kompetanse du har og hva du kan tilby en potensiell ny arbeidsgiver.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Vi i NAV har begynt å bruke digitale plattformer for å styrke oppfølgingen og veiledningen av våre arbeidssøkere på en best mulig måte. Vi har webinar og jobbsøkerkurs, som handler om hvordan man skal søke jobber og selge seg inn til en arbeidsgiver. Det å skrive en god søknad og CV, og hvordan man skal være godt forberedt til et jobbintervju. Vi har fått gode tilbakemeldinger på at mange av deltakerne har tatt i bruk disse kursene, og at de har vært til nytte i sin jobbsøkerprosess. Jeg anbefaler også at alle arbeidssøkere burde ha en profil på ulike bemanningsbyråer, for å være synlig for potensielle arbeidsgivere.
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Jeg mener at LinkedIn er et godt verktøy og den beste plattformen for en jobbsøker. Mitt tips er å være oppdatert, vær synlig for arbeidsgivere. Oppdater din linkedin profil, CV og jobbønsker, i tillegg til å følge aktuelle bedrifter. Bruk et godt profilbilde med et fint smil slik at folk vet hvem du er, selvfølgelig være profesjonell. Del innlegg og informasjon som kan være nyttig for arbeidsgiver og andre for å vise hvem du er og hvilke interesser du har.
- Har du et eksempel på hvordan man best viser sine ferdigheter på LinkedIn?
I utgangspunktet handler ferdigheter om hvordan du forstår kunnskapen din, og hvordan du kommuniserer dette på arbeidsplassen og tar de i bruk. Få også frem medmenneskelige ferdigheter og om du eventuelt er frivillig engasjert. Det er viktig å fremme ferdigheter som er relevant for en arbeidsgiver, for eksempel språkferdigheter som fransk, tysk eller andre språk kan ofte være utslagsgivende for å få en jobb. Dataferdigheter er et viktig verktøy i arbeidslivet, spesielt i disse tider hvor alt har blitt digitalt. Man trenger ikke å være ekspert, men det er forventet å kunne basisferdigheter som å sende e-post, bruke Word og kanskje også litt regneark.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle