Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Ivana Stanimirov - jobbspesialist i NAV
14.01.2022
Nils Hektoen
Bruk tid til å lage deg en god LinkedIn profil med et profesjonelt bilde som viser hvem du er og som fremhever din kompetanse og ferdigheter.
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber som jobbspesialist i NAV Alna. Jobben min går ut på å gi individuell tilpasset oppfølging til mennesker som av ulike årsaker har vanskeligheter med å skaffe og beholde jobb. Oppfølgingen innebærer blant annet om å bli kjent med jobbsøkeren og kartlegge kompetanse, styrker og ferdigheter, involvere jobbsøkeren aktivt i prosessen og skape et samarbeid basert på tillit. For at man skal kunne oppnå mål om jobb må man ha inkluderende arbeidsgivere med på laget. Derfor går mye av jobben ut på å bli kjent med ulike bedrifter, og å jobbe aktivt opp mot arbeidsgivere for å finne en god jobbmatch. Etter at arbeidsforholdet er etablert fortsetter jeg med å følge opp både arbeidsgiver og jobbsøker, og gi nødvendig støtte for at vedkommende skal kunne stå i jobben.
- Som jobbekspert, hva mener du er de viktigste egenskapene man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Arbeidslivet er fullt av mennesker med ulike egenskaper som fyller ulike roller. Jeg tror det er plass og en rolle for oss alle så lenge vi får riktig støtte. Enkelte jobber krever at man har en spesifikk kompetanse, men arbeidsgivere er ikke nødvendigvis ute etter mennesker som tikker alle boksene. Man kan komme langt med å vise innsatsvilje og være interessert og engasjert i det man ønsker å jobbe med.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Første steg kan være å kartlegge sin arbeidserfaring, kompetanse og egenskaper og finne hva det er man faktisk trives med og ønsker å jobbe med. Hvis man skal søke på utlyste stillinger så er det viktig at man spisser både søknaden og CV mot den stillingen man søker på. CVen bør fange arbeidsgiverens oppmerksomhet raskt ved at man legger frem nøkkelkvalifikasjoner som har relevans for den spesifikke jobben man søker på.
Men det finnes flere fremgangsmåter til å skaffe seg en jobb. I dagens arbeidsmarked holder det som oftest ikke å bare følge med på utlyste stillinger. Jeg har erfart gjennom min jobb at det er mange stillinger der ute som man kan fange opp før de lyses ut. Det er mye man kan vinne ved å oppsøke mulige arbeidsgivere. Er man heldig så har de behov for en ny medarbeider når du tar kontakt.
Mange arbeidsgivere bruker sosiale medier og LinkedIn aktivt for å ikke bare promotere seg selv, men også for å rekruttere. Man bør derfor gjøre en innsats og bli kjent med ulike plattformer som feks [LinkedIn]() Mange bedrifter bruker også sine egne ansatte til å finne nye medarbeidere. Det kan derfor være lurt å ta i bruk nettverket sitt og være åpen om at man er på utkikk etter en ny jobb.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Det finnes en god del digitale plattformer i dag, og hvis man er en uerfaren jobbsøker kan man bli litt overveldet av det hele. Start gjerne med finn.no og arbeidsplassen.no, der de fleste stillingene blir utlyst. Bli kjent med sidene, og sørg for at du har lagret et stillingsøk slik at du får varsel på epost når relevante stillinger lyses ut.
LinkedIn er en stor plattform for jobbnettverk som det vil være lurt å sette seg inn i og bli en aktiv bruker av. Bruk tid til å lage deg en god LinkedIn profil med et profesjonelt bilde som viser hvem du er og som fremhever din kompetanse og ferdigheter.
- Hva er dine beste LinkedIn-tips?
Tør å gå ut av komfortsonen og gjør deg selv synlig ved å kommentere på det som engasjerer deg, og dele interessante artikler som er relevante for den bransjen du ønsker å jobbe i. På denne måten øker du sjansen for at noen oppdager deg. Ellers er det en god del aktører på LinkedIn som har spesialisert seg i hvordan man kan bruke plattformen på best mulig måte, følg de og lær av tipsene de deler.
Det er lurt å følge de bedriftene man er interessert i. På siden til bedriften kan man også lett finne en oversikt over alle bedriftens ansatte som har en Linkedin profil. På denne måten er det lett å finne frem til riktige personer du kan kontakte. De fleste arbeidsgivere er som folk flest, de liker at noen viser interesse og de liker å prate om seg selv. Tør å ta kontakt, presenter deg selv, vær nysgjerrig og vis interesse. Man vet aldri hva det kan resultere i.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle