Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Egle Adomyne - veileder i NAV
20.10.2021
Nils Hektoen
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber som veileder i NAV Lier, og er i et team som følger opp arbeidssøkere over 30 år. Mange av dem har vært utenom arbeidslivet i flere år og årsakene er veldig varierende. Uansett grunn er det viktigste å våkne et ønske om jobb og tro på seg selv. Veldig ofte trengs det å se ting fra en helt annen vinkel og tilpasse seg på nytt, lære nye ferdigheter og utfordre seg selv. Men… Jeg kan si det helt ærlig – det lønner seg, ALLTID!
Jeg synes at tanken om at det er arbeidssøker som bør tilpasse seg til en stilling er en gammeldags holdning og tenkning. Alt endrer seg så fort og det er helt umulig å tenke at det finnes en perfect match her og nå. Jeg legger vekt på interesser og potensial. Og det gjelder både arbeidsgiver og arbeidssøker. Man kan lære veldig mye og kan finne på veldig mye hvis man har lyst til det. Jeg starter alltid her når jeg treffer en som er i starten på veien mot arbeid.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Det å tro på seg selv er det viktigste. Det betyr ikke at du må tenke at du er den beste rørleggeren, men du bør tro på at du kan være den beste du kan. Det å ha lyst til å være en god lærer, god servitør eller en god daglig leder. Like viktig er å kjenne på hva du vil jobbe med, hvor ligger dine interesser og verdier slik at de ikke krasjer med hverandre.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Det er en tøff jobb å lette etter jobb. Man må ha «arbeidstid». Reserver tid på dagen når du føler deg mest effektiv og bruk den tiden bare for jobbsøking. Alt annet bør vente til du er ferdig på «jobb». Sett delmål og mål, rutiner og oppgaver. Utarbeid en daglig, ukentlig og månedlig plan. Sett tid til planlegging og evaluering av prosessen. Husk å følge opp søknader du sender. Ikke vær redd for å ta kontakt med arbeidsgiver og spør om rekrutteringsprosessen. Bruk flere kanaler: rekrutteringsbyråer, nettverk, sosiale medier og databaser.
Det finnes masse tips på nett hvordan man kan skrive en søknad og hvilke spørsmål man bør stille på et intervju. Det er også viktig, men husk å være deg selv. Tenk at arbeidsgiver må lese 100 søknader som starter med samme klisje setning… Hvor stor er sjansen for at arbeidsgiver leser hele søknaden? Skriv søknad til DEN som leser. Tenk at det er DU som leser. Skal du lese videre eller skal du legge den søknaden til siden? Ikke var falsk når du presenterer deg selv.
Ikke minst er det viktig å være forberedt på å få flere nei enn ja og bli bevisst på at avslag ikke er personlig. Så er det bare og holde motivasjonen oppe.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
I koronatiden ble alle vant til digitale flater. Det å være innovativ er bra og ikke vær redd for å sende videosøknader. Øv å snakke foran kamera. Vær aktiv i sosiale medier og ikke vær redd for å gi beskjed i sosiale medier som LinkedIn og Facebook at du søker etter jobb. Digitale plattformer har mye kraft og du vet aldri hvor langt din beskjed kan gå.
Det kan også være nyttig å følge selskaper som du vil helst jobbe med. Det skjer veldig ofte at ledige stillinger legges ut på deres nettsider, Facebook, Twitter eller LinkedIn profiler. I tillegg kan du bli mer kjent med selskapet og vise det i et intervju at du er interessert i selskapet. Tenk hvis du kan starte et intervju med å spørre om et nylig startet prosjekt som du har lest om i media. Dette kan være en ice breaker!
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Jeg anbefaler å se på LinkedIn som en flersidig profil. Det er ikke bare utdanning, jobberfaring og sertifikater. Prøv gjerne å vise hvem du egentlig er, hvordan liker du å jobbe, hva setter du pris på, hvilke verdier kan du tilbringe til organisasjonen og/eller arbeidsmiljøet. Er du flink til å skape godt humør i pausene i tillegg til at du er en flink og erfaren regnskapsfører? Dette kan si veldig mye om deg som person. I disse dager er det veldig viktig hvordan man kan tilpasse seg arbeidsmiljøet og teamet.
Husk at LinkedIn profilen ikke er din CV. Jeg anbefaler å beskrive arbeidserfaring med egne ord og ikke sette den opp som en liste av utførte arbeidsoppgaver. Nevn det du likte best i denne stillingen, var det noe utfordringer som du har løst på en god/innovativ måte, var det noe spesielt du måtte lære.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle