Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Nawar Ibraheem - jobbspesialist i NAV
01.12.2021
Nils Hektoen
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber som jobbspesialist i NAV St. Hanshaugen, jeg har jobbet i forskjellige roller i NAV innen oppfølging av arbeidssøkere. Jeg jobber etter metoden Supported Employment, som er jobbstøtte tilpasset personer med omfattende og sammensatte støttebehov for å kunne få og beholde jobb. Jeg jobber ut ifra jobbsøkerens egenskaper, kompetanse og interesser for å finne passende arbeid sammen med jobbsøkeren.
Jeg jobber med kandidatene som har sammensatte behov som f. eks. lite arbeidserfaring og kvalifikasjon, helseutfordringer eller nedsatt arbeidsevne. En annen viktig del av jobben min er å bygge et godt og relevant nettverk av arbeidsgivere. Sentralt her er kartlegging av arbeidsplassen opp mot jobbsøkerens forutsetninger. Jeg bistår videre med veiledning til både arbeidsgiver og jobbsøker/arbeidstaker. Sentrale temaer her er tilrettelegging for fremgang i jobbsøk og eventuell jobb.
Av stor betydning i min jobb, er det å skape en trygg relasjon til både jobbsøkere og arbeidsgivere. Dette forutsetter at jeg har bred kunnskap om jobbsøkere i egen portefølje samt å få til gode samtaler, kartlegge erfaringer, interesser og annet som påvirker et arbeidsforhold.
- Som jobbekspert, hva mener du er de viktigste egenskapene man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Evne til samarbeid, å være strukturert, selvgående, initiativrik, service-minded og fleksibel.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Man bør ikke vente på utlyste stillinger, man må ta kontakt med relevante firmaer selv om de ikke har utlyst noen stillinger. Veldig mange stillinger blir besatt uten at de annonseres - hverken på interne sider eller offentlig.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Man bør følge med på forskjellige kanaler og sosiale medier, som LinkedIn, Arbeidsplassen i NAV, Facebook og andre kanaler. Man bør også følge bemannings- og rekrutteringsbyrå. Du kan finne ut mye informasjon fra tidligere stillingsutlysninger for å lære mer om hva bedriften trenger.
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Man bør sørge for at LinkedIn profilen er komplett og oversiktlig, skrive inn alle tidligere relevante roller og en kort beskrivelse av disse. Langsiktig sett er det sentralt å oppdatere LinkedIn profilen.
- Har du et eksempel på hvordan man best viser sine ferdigheter på LinkedIn?
Man må anse LinkedIn som en arena der arbeidsgivere leter etter nye ansatte. Man burde skrive litt om seg selv i nøkkelkvalifikasjoner samt ha fokus på relevante erfaringer og personlige egenskaper som er attraktive for arbeidsgivere.
Takk for intervjuet!

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle