Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Meliha Lie Nilsen - jobbspesialist i NAV
08.10.2021
Nils Hektoen
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Min rolle som jobbspesialist er å støtte en arbeidssøker på veien ut i ordinært arbeid, samt bistå med det som trengs etter at arbeidssøker har kommet ut i jobb. Målet er at arbeidssøkeren skal komme ut i ordinært lønnet arbeid, og deretter få den støtten som behøves for å beholde arbeidet.
Jobbspesialister arbeider med å kartlegge arbeidssøkerens ønsker, ressurser, kompetanse og ferdigheter, og samtidig bygge gode relasjoner ut mot arbeidsgivere for å finne en god jobbmatch for den aktuelle arbeidssøker.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Den viktigste egenskapen må være det at man er motivert og har et ønske om å komme i arbeid.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Det er mange måter å gå frem på, og her er det ingen fasit. Arbeidssøker må være aktiv og gjøre en innsats selv. Det er viktig at man setter av tid og er fokusert på oppgaven man har foran seg.
Les gjerne avisen eller gjør søk på Internett for å bli bedre kjent med arbeidsmarkedet. Sjekk ut ulike sider og hold deg oppdatert på nye ledige stillinger som dukker opp. Man kan lage personaliserte jobbsøk slik at man blir varslet når en ny stilling innenfor det område av interesse dukker opp. Som oftest kan man søke direkte på stillinger som ligger annonsert ute på Internett, og andre ganger kan man levere en søknad direkte til en arbeidsgiver ved å besøke arbeidsplassen. Man kan også sende åpne søknader uten at en stilling er blitt lyst ut.
Det er viktig at man spisser både CV og søknadsbrevet mot den aktuelle stillingen man søker på, og ikke minst mot arbeidsgiveren. Vær tålmodig med jobbsøk. Noen ganger får man napp med en gang, og andre ganger tar det lenger tid.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Det fine med Internett er at alt er såpass tilgjengelig, men samtidig er ulempen at det finnes mange plattformer som gjør at mange føler at de ikke helt vet hvordan de skal orientere seg. Start gjerne med å bruke en nettside eller to. Deretter kan du utforske flere nettsider når du føler deg litt tryggere. Lag deg personaliserte jobbønsker og stillinger som er av interesse for deg slik at du får varsler på eksempelvis e-post når en ny stilling dukker opp.
Gode nettsider man kan starte med er arbeidsplassen.no og finn.no. LinkedIn er en gigantisk plattform for jobbnettverk, så her er det absolutt lurt å lage seg en profil.
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Mitt beste LinkedIn tips er å følge arbeidsgivere, bedrifter, firmaer og selskaper som man kan tenke seg å arbeide hos. Arbeidsgivere bruker ofte LinkedIn til å annonsere nye stillinger og dette er en fin måte for arbeidssøkere å bruke plattformen slik at man kan holde seg oppdatert på arbeidsmarkedet.
Takk for intervjuet

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle