Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Djani Husomanovic - Veileder i NAV
17.09.2021
Nils Hektoen
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Min jobb er å følge opp arbeidsledige og permitterte som følge av Covid-19 pandemien. Arbeidshverdagen består stort sett å veilede, kartlegge, gi råd og motivere mennesker som har mistet jobben som følge av Corona-pandemien. Mye av jobbfokuset retter seg mot å motivere arbeidsledige og permitterte til å rette fokuset mot kompetanseheving, cv og søknadsskriving og søke på andre stillinger som de kan være kvalifiserte for. Et viktig fokusområde er å motivere flere til å bli mer endringsvillige og kompetansesøkende på det arbeidsmarkedet etterspør, samtidig få flere til å rette søkelyset på trender i arbeidsmarkedet og jobbene som finnes på landsbasis og stedet man bor opp med sin egen kompetanse.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Den viktigste egenskapen er at man er motivert, lærevillig og tilpasningsdyktig. Arbeidsgivere setter pris på kandidater med evne til å tilpasse seg ny kompetanse og nye måter å jobbe på. Det er gunstig for en bedrift å ansette kandidater som er fleksible, og som kan være åpen for nye roller, nytt ansvarsområde, ny teknologi eller en ny jobbfunksjon. Arbeidslivet er hele tiden i endring og arbeidsstokken må kunne være med for ikke å måtte skiftes ut.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Å søke på jobb kan være en fulltidsjobb i seg selv, og er ofte en lang og tidkrevende prosess. Når kun en håndfull av alle ledige stillinger blir lyst ut, kan det derfor vært lurt å ta et par viktige grep for å utvide mulighetene. Mange bedrifter henvender seg til rekrutteringsbyråer for hjelp, som tar på seg jobben med å finne rett kandidat til stillingen. For å bli synlig for rekrutterere, kan det være lurt å ta del i karrierenettsteder, som LinkedIn, NAV, Finn.no og andre portaler. Jeg anbefaler også om at du selv tar initiativ, hør med hele nettverket ditt og send åpne søknader.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Registrer en LinkedIn profil som er spisset mot bransjen og de type stillingene du ønsker. I tillegg bør du delta i fagdiskusjoner for å knytte nye kontakter, og besøke ulike bedrifter. Jeg vil også anbefale å ta direkte kontakt med bedriften for å høre om hvilke jobbmuligheter de har. Ved å ta eget initiativ, unngår du konkurransen fra andre søkere, og sjansen for at du lukes ut grunnet manglende kompetanse eller erfaring blir mindre.
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Del andres innhold og vær aktiv. Ved å være aktiv, kommentere og engasjere deg i diskusjoner vil du hjelpe merkevaren din med å øke synlighet. Optimaliser din personlige LinkedIn profil og bygg personlige nettverk. Kartlegg nøkkelpersoner du MÅ ha i nettverket ditt for å nå målene dine.
Takk for intervjuet

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle