Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!
🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00
🧑🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!
🪙 Kun 400,- for 5 dager
💳 Betal via Vipps før kursstart

Intervju med Cecilie Klæboe - Partner og Konsulent i Advisi SA
24.09.2021
Nils Hektoen
- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?
Jeg jobber på 4 ulike områder:
- gjennom å rekruttere mennesker til ulike oppdragsgivere.
- med å utvikle ledere og medarbeidere i virksomheter, deriblant en del en til en karriere-coaching og sparring.
- med outplacement støtte til ledere og medarbeidere som av ulike årsaker må avvikle sitt arbeidsforhold.
- med karriere og jobbsøkerkurs for grupper.
Felles for alle er at deltakerne er «på en reise», enten som jobbsøkere hvor jeg rekrutterer, eller som ledere/medarbeidere i en virksomhet som ønsker å få påfyll og utvikle seg, eller som personer som er i en overgangsfase mellom å forlate en jobb for å finne en annen.
- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?
Det er flere egenskaper som er viktige, men jeg tror først og fremst eget initiativ og driv. Det henger selvsagt sammen med motivasjon og et genuint ønske om å komme seg over i en ny fase. Så er det viktig å lage seg noen rutiner og litt struktur, som passer en selv. Til sist vil jeg si at det å bruke ditt nettverk og være åpen om at du er på søk etter nye utfordringer, er viktig. Hvis du i tillegg er så heldig å ha en god sparringspartner i ditt nettverk, kan det være gull verdt.
- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?
Du må starte med å gå inn i deg selv og bli kjent med hva som motiverer og driver deg og hvilke verdier du står for og som du mener er viktige for deg for å kunne gjøre en god jobb. Du må finne dine styrker og klare å oversette dem til ferdigheter og kompetanser en ny arbeidsgiver har behov for.
Så lager du en CV, hvor dine nøkkelkvalifikasjoner (oppsummering om deg) er tydelig og konkret rettet mot interessante stillinger for deg. Da kan du lete etter stillinger og bedrifter som du tenker matcher dine jobbønsker. Deretter må du ta kontakt med dem, ringe på utlyste stillinger eller tips i ditt nettverk, for å sjekke ut om det kan være en god match mellom deg og arbeidsgiver/stilling. Søk da så raskt som mulig og følg opp etter noen dager.
I neste steg må du forberede deg godt til et intervju og gjerne øve deg litt på det med en du har tillit til. Så kanskje du er så heldig og gå videre og til slutt lande jobben. Hvis ikke må du ta kontakt med den du var i samtale med og finne ut hva som skjedde, sånn at du lærer av det.
- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?
Lag deg først og fremst en god LinkedIn profil og følg virksomheter og fagområder/grupper du er interessert i. Inviter andre til å knytte kontakt med deg. Send gjerne en personlig invitasjon. Det gjøres enkelt og du trenger ingen betalt versjon av LinkedIn for det. Sørg for at du får stillingsanbefalinger på din profil. Det gjør det enkelt å søke stillinger du kanskje ikke ville sett ellers.
Utover LinkedIn kan det være nyttig å følge ulike bedrifter på Instagram. Flere og flere annonserer også der etter nye medarbeidere.
- Hva er ditt beste LinkedIn-tips?
Hold din profil oppdatert og bruk LinkedIn aktivt. Du kan enkelt gjøre justeringer i profilen som gjør at din bakgrunn og dine kvalifikasjoner treffer flere.
Takk for intervjuet

Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
Jobbekspert Jahangir Akash
Jobbekspert Odd Sigurd Dahle