jobbfokus-kurs med André Sjørup Anker, hverdager 09.00

Trenger du hjelp med å finne ny jobb? Søk jobb med Jobbfokus-kurset, akkurat det du trenger!

🎓 Morgenkurs jobb søk mandag til fredag 09.00-10.00

🧑‍🏫️ Jobbkurs med Jobbekspert André Sjørup Anker og få verktøyene du trenger for å lykkes i jobbsøket!

🪙 Kun 400,- for 5 dager

💳 Betal via Vipps før kursstart

Les mer og meld deg på

Betül Öner Andersen, veileder nav

Intervju med Betül Öner Andersen - veileder i NAV

13.10.2021
Nils Hektoen

- For de som ikke kjenner deg og din stilling, fortell litt om hvordan du hjelper mennesker med jobbfokus?

Jeg jobber som veileder i NAV Drammen og vi møter stadig økende krav og forventninger til individer fra indre og ytre omstendigheter. Det viktigste å huske på i min jobb, er å se hele mennesket. Det ligger alltid en livshistorie bak en CV, eller en søknad. Det å se et menneske med 360 grader krever at man bygger gode, solide relasjoner og tillit.

Situasjonsanalyse

Det viktigste for meg i første fase er en situasjonsanalyse sammen med brukeren, før vi snakker om jobb eller legger opp en jobbsøkstrategi for brukeren. Hva opptar brukerens hverdag nå? Hva er brukerens behov akkurat nå? Hva må vi først prioritere sammen? Det er viktig å ta en GAP-analyse. Hvor står vi nå? Hvor ønsker vi å være om kort tid? Hva trenger vi for å nå det målet?

Dette er svært viktige spørsmål vi må finne svar på i dette samarbeidet. Tiden og ressursene er knappe for begge, så det er viktig med en grundig situasjonsanalyse og GAP-analyse i den første fasen, som er forberedelsesfasen for jobbfokus.

Trygghet for fremtiden

De fleste vet ikke hvordan de skal navigere seg i et stort byråkratisk system og er usikre på hvilke krav som stilles til dem som jobbsøkere. Et byråkratisk system som setter rammer rundt dette samarbeidet, med regler og lover begge parter må forholde seg til.

Vi mennesker søker etter trygghet i et ukjent terreng. Min jobb er dermed å skape psykologisk trygghet og økonomisk trygghet, som vil legge grunnlaget for videre arbeid i samarbeidet med brukeren.

Enhver arbeidssøker har sine drømmer om fremtiden, men mitt budskap er klart og tydelig: “Hvordan tar du ansvar for egen karriere for å realisere drømmen din og skape en bedre fremtid?”

Det er viktig å finne ut om brukeren min har bevissthet rundt ansvar over eget liv og karriere. Det er viktig å avklare forventninger, ansvar og roller i dette samarbeidet, for å skape et felles realistisk målbilde. Og lage en handlingsplan som understøtter brukerens karriereplan.

Hvordan navigere i NAV-systemet

Arbeidssøkere som melder seg som jobbsøker i NAV møter først og fremst et stort byråkratisk system med mange ledd, som stiller store og ulike krav om aktivitet og arbeid. Flere brukere opplever tilgjengelighet som en utfordring i NAV. Teknologiske løsninger fungerer ikke like godt for alle, og det de helst ønsker er å komme i kontakt med mennesker, for å gjøre seg forstått.

Mange har gode og dårlige inntrykk om NAV gjennom media og andre kanaler, eller etter egen erfaring. Det er ikke uvanlig at de i møtet med NAV titter i gulvet og begynner samtalen med: “Betul, jeg vil ikke være i NAV-systemet i det hele tatt.” Det sier mye om deres stolthet, og ønsket om å være selvstendig, og være sjef i sitt eget liv. Da må jeg gi dem selvtillit og behandle dem med stor respekt, verdighet og skape psykologisk trygghet til de når sitt mål. De har tross alt vært med å bygge dette velferdssamfunnet sammen med meg, vi er to like verdifulle parter i et møte.

Karriereplan

Jeg må bruke tid på å gjøre det grunnleggende forarbeidet, før jeg motiverer dem for en karriereplan vi lager i fellesskap. Da har vi en klar plan, for å kunne se det felles målbildet foran oss.

Neste mål er å se på alle mulighetene vi har å tilby i regi av NAV, og bidra til relasjonsbygging mellom bruker og de viktigste næringslivsaktørene og arbeidsgiverne.

Når man er godt kjent med brukeren er det lettere å markedsføre dette “produktet” i markedet. Når jeg er godt kjent med mitt “gulltalent” er jeg klar for markedsføring og rekruttering, som jo er den mest spennende fasen for begge parter.

- Som jobbekspert, hva mener du er den viktigste egenskapen man må ha for å komme seg ut i ny jobb?

Spesielt viktige egenskaper hos en jobbsøker i dagens samfunn, er:

Og ikke minst: Hybridløsninger med hjemmekontor gjør at fremtidens medarbeidere må være selvstendige og selvgående.

- Fortell litt om hvordan man bør gå frem for å finne jobbfokus og ny jobb?

- Hvordan kan man best mulig utnytte digitale flater for jobbsøk i dag?

- Hva er dine beste LinkedIn-tips?

Takk for intervjuet!

Andre intervjuer om Jobbfokus

tips 2022 0706.intervju-katrin-boe-tytingvag Jobbekspert Katrin Bøe Tytingvåg
- Tenk over hvilke inntrykk du ønsker å gi. Husk at profilbildet ditt er førsteinntrykket til en arbeidsgiver.
tips 2022 0610.intervju-jahangir-akash Jobbekspert Jahangir Akash
- De viktigste egenskapene en arbeidssøker bør ha, er et klart mål, en sterk motivasjon, en vilje/selvtillit, egen innsats og eget initiativ.
tips 2022 0527.intervju-odd-sigurd-dahle Jobbekspert Odd Sigurd Dahle
- Lag en god LinkedIn profil og vis der at du ser etter nye utfordringer. Skriv innlegg som viser hvem du er og hva du står for.