Det er på tide å droppe din CV -målerklæring
LinkedIn profilen din er en profesjonell landingside der du kan administrere din personlige merkevare. En LinkedIn-profil er en fin måte for deg å presentere deg selv på, ved å fortelle andre hvem du er, hva du står for, og hva du er interessert i. Profilen din på LinkedIn, der folk kan finne deg og holde seg oppdatert på aktiviteten din, så sørg for at profilen din er komplett og representativ.
Profilen din er fullt synlig for alle LinkedIn-medlemmer som er logget på LinkedIn.com eller appene våre. Du kan imidlertid kontrollere hva som vises på profilen din, varsler til nettverket ditt og personverninnstillingene for profilen din.
Å ha en profil på LinkedIn hjelper deg med å gjøre følgende:
- Administrere ditt profesjonelle varemerke – Du kan bestemme hvordan andre medlemmer ser på dine faglige erfaringer og kvalifikasjoner. Siden du har full kontroll over din profil og synligheten av den, kan du tilpasse den slik at den passer dine behov. Den tilpassede profilen vil hjelpe rekrutterere og andre medlemmer med å forstå den profesjonelle personligheten din.
- Skape muligheter for deg selv – Siden personer og organisasjoner over hele verden bruker LinkedIn, vil en LinkedIn-profil hjelpe deg med å bli lagt merke til. En oppdatert profil bidrar til å sikre at du kan bli funnet av de rette personene til rett tid. Det er også en utmerket måte å finne stillingsmuligheter og få kontakt med rekrutterere på. Når du har fullført profilen din, blir du bedre rustet til å finne drømmejobben ved hjelp av LinkedIn.
- Bygge nettverket ditt og spore de profesjonelle milepælene dine – Alle de profesjonelle prestasjonene dine (ny jobb, årsdag på jobben, forfremmelse osv.) kan registreres og vises på LinkedIn-profilen din. Det hjelper deg med å vise frem den profesjonelle erfaringen og prestasjonene dine til andre medlemmer som ser på profilen din. En oppdatert profil åpner døren for å møte nye medlemmer og knytte forbindelser.
Du kan legge til ulike deler i profilen din for å vise frem ferdigheter og ekspertise du har. En komplett LinkedIn-profil gjør det enklere å finne deg og gir flere profilvisninger i søk.
Tips for å lage en god LinkedIn-profil:
- Legg til et profesjonelt profilbilde – Et godt profilbilde øker troverdigheten til profilen din og bidrar til at du skiller deg ut fra mengden. Medlemmer med profilbilde på LinkedIn kan få opptil 21 ganger flere profilvisninger enn medlemmer uten bilde. Du kan også legge til et bakgrunnsbilde for å sette et personlig preg på profilen din. Se noen flere tips for å velge riktig profilbilde for LinkedIn.
- Få overskriften din til å skille seg ut – Overskriften opprettes når du legger til stillingene dine i profilen din. Du kan imidlertid skrive den om, for å enten fremheve et kompetanseområde eller la personligheten din skinne gjennom.
- Skriv et sammendrag – Om-delen av profilen din bør uttrykke målet ditt, motivasjonen din og ferdighetene dine overfor personer som ser på profilen din. Ideelt sett bør du begrense teksten til ett eller to avsnitt når du fyller ut denne delen. Du kan bruke en punktoppstilling hvis du ikke er komfortabel med å skrive avsnitt. Se noen gode eksempler på LinkedIn-profilsammendrag.
- Legg til alle relevante arbeids- og utdanningserfaringer – Du bør holde profilen oppdatert med alle de faglige erfaringene som samsvarer med dine nåværende karrieremål. Du kan også legge til medieeksempler for å gi rask tilgang til arbeidsmappen din.
- Legg til relevante ferdigheter – En liste over relevante ferdigheter på profilen din hjelper deg med å vise frem evnene dine til andre medlemmer, for eksempel kolleger og rekrutterere. Det hjelper andre med å forstå styrkene dine. Når du legger til ferdighetene dine, kan forbindelsene dine anerkjenne dem. Hvis noen anerkjenner ferdighetene dine, øker sannsynligheten for at du blir oppdaget i forbindelse med muligheter knyttet til ferdighetene dine. Du kan også ta evalueringer for ferdighetene du har oppført på profilen din, for å vise frem kompetansen din.
- Be om anbefalinger fra forbindelsene dine – En anbefaling skrives for å anerkjenne eller anbefale en forbindelse, for eksempel en kollega, forretningspartner eller student. Det finnes ingen begrensning i antall anbefalinger du kan be om. Når du godtar en anbefaling som er skrevet av en forbindelse, blir den som standard synlig for nettverket ditt. Du kan også skjule anbefalinger som du mener ikke passer til de profesjonelle målene dine.
- Bruk profilstyrkemåleren for å måle styrken på profilen din.
Når du har opprettet og oppdatert ulike deler av profilen din, kan du begynne å dele den offentlige profilen din med det bredere nettverket ditt. Den offentlige profilen din er en forenklet versjon av den komplette LinkedIn-profilen din som vises i søkemotorer, og er synlig for alle. Du kan promotere profilen din, slik at den vises bedre i søkemotorresultater, ved å opprette en personlig nettadresse. Du kan også opprette et merke for den offentlige profilen din som du kan legge til i CV-en din på nett, bloggen din eller nettstedet ditt, på siden Innstillinger for offentlig profil.
Se dette LinkedIn Learning-kurset for å lære mer om hvordan du oppretter en LinkedIn-profil.